Wandeling door landgoed Caprera

Landgoed Caprera ligt aan de uiterste rand van het binnenduin op het kopje van Bloemendaal. Het kopje is de hoogste duintop van Zuid-Kennemerland. Het wandelpark heeft verschillende types bos een moerasachtig gedeelte en mooie vergezichten. Op het landgoed bevindt zich een openluchttheater waar zomers voorstellingen worden gegeven.

Zwaarte: Lichte wandeling

Lengte:  3 kilometer

Duur:  0.45 uur

Markering: geen

Beginpunt: Hoge Duin en Daalseweg 2 in Bloemendaal. (Bij het kopje van Bloemendaal
van mei t/m sept. en weekends van 11.00 tot 16.00 uur).

Bereikbaarheid: met de auto of fiets

Toegang: 1 euro

Horeca: geen

Routebeschrijving:
Bij de ingang gaan we meteen rechts langs het huisje. We volgen het pas rechtdoor en houden steeds rechts aan. We lopen nu langs de sportvelden. We gaan rechts met het pad mee en komen door het moerasachtig gedeelte en een meertje. Vervolgens komen we langs een speelveld. Daarna gaan we de trap op en nemen het tweede pad links. We komen weer bij een trap en gaan omhoog. We slaan linksaf en komen op een gegeven moment op een asfalt pad. We slaan nu rechtsaf en op het eind van dit pad bevinden zich twee uitzichtpunten. We houden zoveel mogelijk rechts aan en dan komen we automatisch bij het openluchttheater. Rechts hiervan kunnen we nog een klein ommetje maken om daarna terug te lopen naar de ingang.

vakantie zandvoort

Over Caprera
Caprera heeft dankzij de bijzondere ligging van het bospark op de hellingen van de binnenste duinrand een opmerkelijke en zeer gevarieerde flora en fauna. Er zijn wel 181 plantensoorten gevonden.

In het hoogste deel van het park ziet men voornamelijk dennenbos. Hier komt men struwelen tegen met kardinaalsmuts, duindoorn en hondsroos. In het onderste deel van het park ziet men de eikvaren, mannetjesvaren, buntgras, glad walstroo, kruipend stalkruid, pimpernel, duinsalomonszegel, slangekruid en de elders zeldzame pijpbloem. Daarnaast zijn er in het verleden gekweekte planten aangeplant, zoalsTaxus, Mahonie, Hortensia, Jeneverbes en Buxus. Er komen veel vleermuizen voor omdat er veel schuilplaatsen en water voorhanden zijn. Ook broed er de nachtegaal.